вівторок, 11 червня 2019 р.

правове виховання


Україна – національна демократична й правова держава. Але існує ряд соціально-економічних і правових проблем, які, на жаль, розвиваються разом з країною. Процес цей надзвичайно складний і багатогранний. У життя наше приходять нові поняття і прагнення, які не всі можуть адекватно сприйняти і реалізувати. Це породжує зневіру, бездуховність, схиляння перед чужим і наносним, втрату своїх історичних культурних і духовних цінностей.
У суспільстві це викликає занепокоєння й стимулює процес пошуку шляхів для виходу із ситуації, що складається.
Одним словом, як говорив апостол Павло, треба виховувати людину, для якої духовність і законослухняність «вище від усякого начальства і влади, і сили, і панування…».
Серед актуальних проблем, що їх висунуло сьогодення України перед педагогами, гостро постала проблема правової освіти та виховання дітей і молоді як складова комплексної програми навчання і виховання національної системи освіти. Оновлення змісту освіти, впровадження нових пріоритетних напрямів, основних шляхів реформування, нових підходів, виховних систем, форм і методів навчання й виховання та пошуку шляхів засобів їх реалізації, як наголошується в «Державній національній програмі «Освіта». Україна ХХІ століття», — важлива ланка в реформуванні «освіти в Україні і передбачає приведення його у відповідність до сучасних потреб особи й суспільства».
Одним із аспектів усебічного розвитку особистості є висока правова культура. Адже не можна вважати фізично здорову людину гармонійно розвиненою, коли вона, маючи ґрунтовні знання, добре працюючи або навчаючись, порушує закони, права, нехтує обов’язками. Здатність людини розуміти правила співжиття й вимоги законів та відповідним чином поводитися не є вродженою, вона формується під впливом спеціальних виховних заходів, є наслідком спілкування з іншими людьми, участі в різних видах діяльності.
Правове виховання – виховна діяльність школи, сім’ї, правоохоронних органів, спрямована на виховання правової свідомості та навичок і звичок правомірної поведінки школярів.
Необхідність організації правового виховання учнівської молоді зумовлена розбудовою Української держави, існування якої немислиме без відповідного рівня правової культури її громадян, інтенсивною трансформацією правової системи, необхідністю подолання правового нігілізму та правової неграмотності.
Соціально-економічна ситуація початку ХХІ ст. в суспільстві не сприяє формуванню належного морального середовища для виховання дітей і молоді. Несприятливе побутове оточення, функціональна неспроможність, важке матеріальне становище сімей, що породжує статус дітей соціальних сиріт – все це призводить до збільшення числа дітей і підлітків, поведінка яких виходить за межі моральних і правових норм. Швидко збільшується кількість підлітків, які не вчаться й не працюють, що веде до зростання дитячої злочинності. 
Метою правового виховання учнів є формування в них правової культури громадянина України, що складається передусім зі свідомого ставлення до своїх прав та обов’язків перед суспільством і державою, закріплених у Конституції України, з глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, готовності дотримуватися й виконувати закріпленні в них вимоги, що виражають волю та інтереси народу, активної участі в управлінні державними справами, рішучої боротьби з порушниками законів.
Система правового виховання в Лубенській загальноосвітній школі І – ІІІ ступенів № 7 імені Героя України Віри Роїк базується на правових актах і документах, таких як Конституція України, Конвенція про права дитини, Декларація прав дитини, Кодекс про шлюб та сім’ю, Закон України «Про охорону дитинства», Указ Президента України «Про Національну програму правової освіти населення», Загальної Декларації прав людини, Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захисту й розвитку дітей, включає правоосвітню роботу та роботу щодо попередження правопорушень. Правоосвітня робота здійснюється під час уроків та в позаурочний час і охоплює як учнів, так і їхніх батьків, а також учителів.    
Метою правового виховання в школі є формування в кожного учня системи знань з питань основ держави та права, розвиток інтересу до цієї галузі, до її законодавчих та виконавчих органів; прищеплення навичок правосвідомої поведінки; формування потреб та вмінь активно захищати в установленому законом порядку свої права та законні інтереси інших осіб.
Завдання правової освіти та правового виховання в школі:
- сприяти становленню активної позиції учнів щодо реалізації прав і свободи людини;
- надати основні правові знання, сформувати мотивацію та вміння, необхідні для відповідальної участі молоді в громадському житті;
- створити умови для набуття учнями досвіду демократичної поведінки та конструктивної взаємодії.
Правова освіта – це система, розрахована на всіх учнів, а тому передбачені заходи з правового виховання   здійснюються згідно «Річного плану школи (розділ «Заходи по зміцненню ефективності превентивного  виховання»), «Плану роботи школи по попередженню правопорушень», «Плану роботи штабу по попередженню правопорушень», індивідуальних планів роботи вчителів-наставників,  планів класних керівників.

Форми й методи проведення профілактичної правовиховної роботи з учнями:
-  тематичні години спілкування;
- вечори та зустрічі з представниками правоохоронних органів;
- місячник і тиждень правової пропаганди;
- поновлення разом з учнями куточку правознавства;
- тренінги «За здоровий спосіб життя» (щовівторка);
- «круглі столи» для батьків «Спілкуємося й діємо»;
- оформлення виставок «Захистимо дитину»;
- ігри на знаннях основ правознавства «Сонячні промені»;
- написання рефератів «Ми за здоровий спосіб життя»;
- чергування по школі (робота «Екіпажів» - згідно плану  Учнівського самоврядування);
- допомога у навчанні (наставництво «Учень + учень»);
- кінолекторій «Конвенція ООН про права дитини» (1-9 класи);
- виступи «Вічні цінності очима молодих»;
- тренінги "Твої конституційні права";
- усний журнал "Державні символи України";
- зустрічі із лікарем-наркологом, психологами, гінекологом, венерологом;
- проведення спеціальних уроків з вивчення Конституції України;
- робота батьківського активу;
- вивчення системного курсу «Основи правознавства» (9 клас), захист рефератів з правової тематики.







Немає коментарів:

Дописати коментар

  Фінансова грамотність є надзвичайно важливою навичкою, яка допомагає кожному з нас ефективно управляти своїми фінансами, зберігати і прим...